PEACE 4 KIDS
Głównym cele Programu PEACE 4 KIDS kształtowanie umiejętności społecznych i kontroli złości wśród dzieci i młodzieży.
Program zakłada:
> Wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności, które są im potrzebne, aby z sukcesem wdrożyć program do placówek. Umiejętności te obejmują następujące elementy: treningu empatii, kontroli złości, podstawowych umiejętności społecznych oraz kształtowania charakteru.
> Nauczenie uczestników organizowania zajęć, modelowania umiejętności społecznych oraz wspierania uczniów w stosowaniu umiejętności społecznych w życiu codziennym, włączania rodziców w program.
Program PEACE 4 KIDS ma na celu nauczyć dzieci i młodzież umiejętności, które pomogą im odnieść sukces w życiu- społecznym, szkolnym i rodzinnym.
Program składa się z pięciu głównych komponentów, obejmujących następujące obszary tematyczne: wzmocnienie roli rodziców, naukę empatii, kontroli złości, kształtowania charakterów oraz podstawowych umiejętności prospołecznych.
Każdy komponent obejmuje cykl zajęć, podczas których uczestnicy nabywają nowe umiejętności w oparciu o różnego rodzaju przykłady i wzorce, ćwiczą je w trakcie zajęć, a następnie wykorzystują w życiu codziennym. Program ten daje możliwość wykorzystania treści nauczanych w trakcie różnych zajęć przedmiotowych (takich jak: język polski, matematyka, muzyka, plastyka, historia). Zawiera on również ważny komponent – nazywany wsparciem rodziców – dotyczący zaangażowania rodziców między innymi w rozwój umiejętności u uczestników.
Program Peace 4 Kids został opracowany przez prof. Sarę Salmon. Jest znany i stosowany w USA, między innymi w: Alabamie, Arkansas, Californii, Colorado, Iwoa, Illinois, New Mexico, Maryland, Missouri, Montanie, Teras i Vermont, jak również w Holandii, Norwegii i Szwecji. Peace 4 Kids to program kształtowania zdolności emocjonalnych i społecznych wśród dzieci oraz młodzieży, wywodzi się z nurtu SEL (z angielskiego Social Emotional Learning) czyli metody z zakresu kształcenia społeczno – emocjonalnego.
ZAŁOŻENIA
Program Kształtowania Charakterów Peace 4 Kids zakłada uwzględnienie emocjonalnych i społecznych potrzeb uczniów. Wpływa na poziom ich rozwoju emocjonalnego, społecznego i moralnego, a co za tym idzie na poziom bezpieczeństwa w szkołach. Bezpieczne szkoły są sprzyjającym miejscem do rozwoju kreatywności intelektualnej i społecznej.
SKUTECZNOŚĆ
Jak pokazują badania przeprowadzone przez prof. Sarę Salmon, rozwój społeczny i emocjonalny ma pozytywny wpływ na szkolne osiągnięcia uczniów. Ci, którzy uczestniczyli w programach na rzecz rozwoju społecznego i emocjonalnego, wykazywali pozytywne zmiany w swoich postawach: silniejsze poczucie przynależności do środowiska, wyższą motywację do nauki, naukowe aspiracje, lepsze zrozumienie konsekwencji swoich zachowań, lepsze umiejętności radzenia sobie z czynnikami stresowymi w szkole, jak również bardziej pozytywne nastawienie do szkoły i nauki. (is, J. Weissberg, R.P., Wang, M.,& Walberg, H. (Eds), 2004 „Budowanie naukowego powodzenia z wykorzystaniem inteligencji społeczno-emocjonalnej: Co mówią na ten temat badania”).
KOMPONENTY
I komponent: - Wzmocnienie roli rodziców ;
To część programu, która zakłada włączenie rodziny w proces nauki i trenowania umiejętności według określonej formuły.
II komponent: Empatia;
Obejmuje naukę rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi oraz wyrażanie ich w odpowiedni sposób. Komponent ten obejmuje trening takich elementów inteligencji emocjonalnej, jak respektowanie przestrzeni osobistej, czytanie ukrytych sygnałów, rozpoznawanie swojej mimiki twarzy i innych.
III komponent: Kontrola złości;
Pomaga uczniom w rozwijaniu umiejętności rozumienia gniewu i nauki strategii radzenia sobie z nim w konstruktywny sposób.
IV komponent: Kształtowanie Charakteru;
Kształtowana jest umiejętność podejmowania dojrzałych decyzji i wyborów, pozwalających na rozwój moralny młodego człowieka.
V komponent: Podstawowe Umiejętności Prospołeczne;
Obejmuje trening podstawowych umiejętności społecznych potrzebnych w relacjach interpersonalnych i odnoszeniu sukcesu w szkole i życiu prywatnym.
Polecane książki opisujące Program PEACE 4 KIDS