Zakończenie XV Edycji Konkursu „Arsenał Warszawa”
25 listopada 2021 roku w Muzeum Niepodległości
odbył się uroczysty Finał podsumowujący XV Edycję Konkursu „Arsenał Warszawa”.
Spotkanie tradycyjnie rozpoczęło się
piosenką – hymnem naszego „Arsenału” – „Sen o Warszawie” Czesława Niemena.
W murach świeżo wyremontowanego Pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów - siedziby Muzeum Niepodległości
- przywitała nas Pani Dyrektor ds. Programowych Muzeum Niepodległości Dr Beata Michalec.
Pani Dyrektor przepięknie opowiedziała o misji Muzeum Niepodległości, o działaniach
i współpracy ze Stowarzyszeniem KARAN.
Galę poprowadził Pan Michał Rybak – Kustosz
Działu Edukacji Muzeum Niepodległości, Prezes Oddziału KORT Towarzystwa Przyjaciół
Warszawy, członek Rady Programowej Konkursu „Arsenał Warszawa” oraz Pani Monika
Kurek ze Stowarzyszenia KARAN – Koordynator Programu „Arsenał Warszawa”. Nagrody
Laureatom wręczała Pani Dyrektor Beata Michalec. Podczas Finału zaprezentowaliśmy fragmenty nagrodzonych prac.
W tegorocznej Edycji Konkursu Wyróżniono sześć prac:
Dwa Zespoły
ze Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki:
Karolina Szyszko, Maja Urbanowicz, Blanka
Ickiewicz, Marta Płudowska oraz Pan Stanisław Szyszko, za film „Tego jeszcze
nie wiedziałem” - Odcinek 2. - zróżnicowana w przekazie praca. Od
swobodnych wypowiedzi do opisowych. Autorzy przytoczyli historię kilku postaci.
Dobry pomysł na film, jednak wymaga większego dopracowania.
Liliana, Róża i Florian Ajchel razem z Tatą Panem
Pawłem za pracę „Rodzinne wspomnienia z Węgrowa” - wywiad z dziadkiem
autorów filmu - z synem Michała Seweryniaka, żołnierza 8 Drezdeńskiej Dywizji
Piechoty - i jednocześnie lekcja historii wojennej rodziny. Niestety wysłuchana
bez należytej uwagi jednego z twórców filmu. Wykorzystano fragmenty materiałów
Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Intersująco i emocjonalnie
opowiedziana historia przez babcię. Podkreślić należy spontaniczną formułę
filmu.
Zespoły
ze Szkoły Podstawowej nr 365 im. Wojciecha Zawadzkiego:
Jakub Bugała, Maks Skolimowski, Mateusz Broda oraz Pani
Anna Bugała za esej „Kardynał Stefan Wyszyński” – w pracy został
przedstawiony błogosławiony Kardynał Stefan Wyszyński jako wzór osobowy dla
młodego człowieka. Autor przedstawił interesująca refleksję o zarządzaniu
czasem wzorem Prymasa. W pracy można przeczytać nad wiek ciekawe spostrzeżenia
na temat rodziny, przyjaźni, odwagi, hejtu.
Klaudia Kołodziejczyk Pani Katarzyna Wasilewska za filom poświęcony Patronowi Szkoły. Dobrze opowiedziana historia Wojciecha Zawadzkiego. Autorka obszernie zaprezentowała postać Patrona. Wykorzystała zasadę wywiadu ze świadkiem historii, czyli własnym pradziadkiem. Szkoła okazała się więzią łączącą dwa pokolenia rodziny. Praca konkursowa ma formę pisaną i filmową.
Zespół z Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. Inż.
Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka” w składzie: Maksymilian Borek i Pan Adam
Charif, za film „Historia metra w Warszawie” - historia metra z
wykorzystaniem kronik filmowych, ciekawy wywiad z panią Anną Bartoń, Dyrektorką
Biura Prasowego Metra Warszawskiego.
Zespół z Liceum im. Lajosa Kossutha - Mikołaj
Otroszczenko, Adam Czupta, Eliasz Weigl, Tomasz Jaworowski, Pola Rozpendowska,
Lena Burzykowska za film „Lajos Kossuth” - dynamiczna formuła
prezentacji biografii patrona szkoły Lajosa Kossutha. Autorzy uzupełnili swoje
dzieło o informacje o samej szkole, a także jej znanych absolwentach. Zwięzła
formuła została wzbogacona tworzeniem rysunków
w trakcie trwania prezentacji. Interesujący przekaz prostych informacji.
Trzecie Miejsca otrzymało pięć drużyn:
Dwa Zespoły ze Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki:
Helena Polkowska i Pan Jakub Polkowski za film o
Zosi Dąbrowskiej - interesująca formuła filmu jako modlitwa. Zbiorowy
podmiot filmu. Krótka historia Zofii Dąbrowskiej i Andrzeja Romockiego, Jana
Romockiego (autora modlitwy odmawianej w filmie), Barbary Zmysłowskiej, którzy
walczyli w powstaniu warszawskim. Ciekawe połączenie poezji z historią życia
powstańców. Bardzo udany pomysł prezentacji, jednak ze względu na ograniczone
treści w odbiorze filmu pozostaje niedosyt.
Zofia Przybylska, Helena Baran i Pani Justyna
Tarnowska za film „Wspomnienia rodzinne” - dobra znajomość genealogii
rodzinnych, sięgających kilku pokoleń wstecz. Autorki filmu zastosowały ten sam
statyczny schemat opowieści. Niemniej jednak historie zostały opowiedziane z
pełnym zaangażowaniem.
Zespół ze Szkoły Podstawowej nr 365 im. Wojciecha
Zawadzkiego w składzie: Kosma i Damian Siweccy razem z Mamą, Panią Marzeną, za
pracę „Wspomnienia naszej Prababci Danuty Wieczorek” – zajmująco
opowiedziana historia wojenna, ta znana z faktów historycznych, ale także ta
osobista historia widziana oczami dziecka. Praca napisana ze swadą. Budujące są
zaprezentowane w pracy relacje między pokoleniowe.
Zespół z Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. Inż.
Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka”, Adrian Kowalczyk i Krystian Linek za film
„Historia WKD” – szczegółowo opowiedziana historia warszawskich kolei
dojazdowych, bardzo dobry wkład merytoryczny.
Zespół z Liceum im. Jana III Sobieskiego – Anna, Zuzia
i Pani Monika Krzemińska, za film o Patronie Szkoły. Bardzo interesująco
opowiedziana historia króla Jana III Sobieskiego i królowej Marysieńki.
Historia zwycięstw i podbojów, miejsc pobytów i zamieszkiwania króla.
Prezentacja jest ozdobiona bogatą ikonografią.
Drugie miejsca otrzymały trzy Zespoły.
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki -
Daniel Bakuła z Mamą, Panią Marzeną oraz Maria Goulart-Kosmacka za prezentację „Patroni
Warszawskich szkół” - obszernie i wzruszająco opowiedziana historia Szarych
Szeregów, przyjaźni bohaterów „Kamieni na szaniec”, ich życia i śmierci. Duże
bogactwo ikonograficzne prezentacji i ciekawa forma. Autorzy przybliżyli jednak
nie tylko historię „sławnych” harcerzy, ale także tych, którzy wojnę przeżyli i
stanowili godny obraz tych, którzy zginęli (m.in. Michał Bylina, Lidia
Markiewicz- Ziental). Pracę cechuje rozległa znajomość historii Powstania
Warszawskiego. Autorzy korzystali z powszechnie dostępnych źródeł i literatury.
Zespół z Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. Inż.
Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka” - Michał Hoinca Mateusz Szuba, Maciej
Ulicznowicz, za film „Broń a Powstanie Warszawskie” – bardzo ciekawy
film o broni, jaka używali powstańcy warszawscy, wartością dodana jest udział
specjalisty, pracownika Muzeum Powstania Warszawskiego, powstańców
warszawskich, elementów scen historycznych z udziałem grup rekonstrukcyjnych.
Nie łatwy temat, ujęty przez młodych ludzi z wielkim zaangażowaniem
„Śladami zbrodni dokonanej 27 grudnia 1939 roku
przez okupanta niemieckiego na 107 cywilach w podwarszawskiej miejscowości
Wawer” – praca przygotowana przez uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Michała
Kajki – Zespół w składzie: Igor Szczygieł-Szot, Inga Łukaszewska, Daniel
Karwowski wspierani przez Panią Annę Szczygieł. Opowieść śladami zbrodni
wawerskiej, ciekawa konwencja podróży z przewodnikiem. Praca napisana w sposób
zaangażowany i autentyczny. Autorzy wykazali się dobrą znajomością lokalnej
historii, miejsca, czasu i osób tragicznych wydarzeń. Film nakręcony na podstawie scenariusza
cechuje się autentyczną i naturalną grą aktorską młodych twórców. Dobra
znajomość tekstu scenariusza.
Wykorzystano zróżnicowane plenery (cmentarz, miejsc zbrodni). Dobra
jakość techniczna filmu.
W tym roku przyznaliśmy aż dwa pierwsze miejsca:
Zofia Czagowiec ze Szkoły Podstawowej im. Michała
Kajki razem z Mamą Panią Weroniką, za prezentację „Religijność w Powstaniu
Warszawskim” - przebogata historia o religijności w Powstaniu Warszawskim.
Dzieje kapliczek, krzyży, kościołów i modlitw pisanych przez walczących
powstańców. Praca napisana z niewątpliwą znajomością zagadnienia. Autorka
wykorzystała bardzo dobra bibliografię do przedstawienia historii, poezji i
materiałów ikonograficznych w prezentacji
Natalia Hałacińska ze Szkoły Podstawowej nr 23 im.
Edwarda Szymańskiego razem z Mamą Panią Kingą za wspaniałą prezentację
wzbogaconą nagraniem filmowym o Makarym Sieradzkim - praca opisuję z
niezwykłą pasja historie życia Makarego Sieradzkiego, działacza społecznego,
powstańca warszawskiego, osoby, która z narażeniem życia ratowała Żydów podczas
okupacji, a po wojnie działała w antykomunistycznym podziemiu. Ciekawie
opowiedziana historia prosto z rodzinnej szuflady. Dzieje rodziny zaangażowanej
w walkę o wolność swojej Ojczyzny. Daje się zauważyć, że etos walki o
niepodległość jest sprawą pokoleniową w rodzinie bohaterów prezentacji. Chwilami
szokująca perspektywa z racji bliskości tak trudnych wydarzeń, jakie stały się
udziałem bohaterów, spotęgowana obecnością tak bohaterskiej osoby, jaką był
rotmistrz Witold Pilecki. Dobór treści, pomysł, bardzo dobry materiał
ikonograficzny czynią pracę wyróżniającą
na tle pozostałych
Przyznaliśmy także nagrody – podziękowania dla
wspaniałych Nauczycieli, którzy wspierają młodzież w Arsenałowych działaniach:
Pani Agata
Pruszczyńska z Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. Inż. Stanisława Wysockiego d.
"Kolejówka"
Pani Anna
Badaszewska ze Szkoły Podstawowej nr 23 im. Edwarda Szymańskiego
Pani
Jolanta Ceglińska ze Szkoły Podstawowej nr 365 im. Wojciecha Zawadzkiego
Pani
Lucyna Kasperowicz z Liceum im. Lajosa Kossutha
Pani Ewa
Woźniak z Liceum im. Króla Jana III Sobieskiego
Pan
Łukasz Linowski ze Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki
Wszystkim laureatom XV Edycji Konkursu "Asrenał Warszawa" serdecznie gratulujemy!
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem poświęconym Barbarze Wachowicz, jaki ukazał się w najnowszym numerze magazynu "Pokolenia".
Warszawa, 25 czerwca 2021
r.
Drodzy Arsenałowicze,
Zakończył się
rok szkolny i rozpoczęły się wakacje, czas zasłużonego odpoczynku po wielu
miesiącach ciężkiej pracy. Życzymy Wam, żeby te wakacje były ciepłe i radosne,
niech każdy dzień będzie pełen wspaniałych przygód i niezapomnianych wrażeń.
Czekamy na Was
we wrześniu razem z kolejną Edycją Konkursu „Arsenał Warszawa”. Mamy nadzieję,
że przez te dwa miesiące wakacji nabierzecie sił i energii, aby ocalać od
zapomnienia kolejne, piękne historie.
Życzy Zespół Programu „Arsenał
Warszawa”