PEACE4KIDS to program kształtowania zdolności emocjonalnych i społecznych wśród dzieci oraz młodzieży, wywodzi się z nurtu SEL (z angielskiego Social Emotional Learning) czyli metody z zakresu kształcenia społeczno–emocjonalnego. Celem programu jest kształtowanie umiejętności społecznych i kontroli złości wśród dzieci i młodzieży. Program ma na celu nauczyć umiejętności, które pomogą odnieść sukces w życiu społecznym, szkolnym i rodzinnym.
Program zakłada:
wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności, które są im potrzebne, aby z sukcesem wdrożyć program do placówek. Umiejętności te obejmują następujące elementy: treningu empatii, kontroli złości, podstawowych umiejętności społecznych oraz kształtowania charakteru;
nauczenie uczestników organizowania zajęć, modelowania umiejętności społecznych oraz wspierania uczniów w stosowaniu umiejętności społecznych w życiu codziennym, włączania rodziców w program.
Program składa się z pięciu głównych komponentów, obejmujących następujące obszary tematyczne:
wzmocnienie roli rodziców;
naukę empatii;
kontroli złości;
kształtowania charakterów;
kształtowania podstawowych umiejętności prospołecznych.
Każdy komponent obejmuje cykl zajęć, podczas których uczestnicy nabywają nowe umiejętności w oparciu o różnego rodzaju przykłady i wzorce, ćwiczą je w trakcie zajęć, a następnie wykorzystują w życiu codziennym. Program ten daje możliwość wykorzystania treści nauczanych w trakcie różnych zajęć przedmiotowych (takich jak: język polski, matematyka, muzyka, plastyka, historia). Zawiera on również ważny komponent – nazywany wsparciem rodziców – dotyczący zaangażowania rodziców między innymi w rozwój umiejętności u uczestników.
Program PEACE4KIDS został opracowany przez prof. Sarę Salmon. Jest znany i stosowany w USA, między innymi w: Alabamie, Arkansas, Californii, Colorado, Iwoa, Illinois, New Mexico, Maryland, Missouri, Montanie, Teras i Vermont, jak również w Holandii, Norwegii i Szwecji.
ZAŁOŻENIA
Program Kształtowania Charakterów PEACE4KIDS zakłada uwzględnienie emocjonalnych i społecznych potrzeb uczniów. Wpływa na poziom ich rozwoju emocjonalnego, społecznego i moralnego, a co za tym idzie na poziom bezpieczeństwa w szkołach. Bezpieczne szkoły są sprzyjającym miejscem do rozwoju kreatywności intelektualnej i społecznej.
SKUTECZNOŚĆ
Jak pokazują badania przeprowadzone przez prof. Sarę Salmon, rozwój społeczny i emocjonalny ma pozytywny wpływ na szkolne osiągnięcia uczniów. Ci, którzy uczestniczyli w programach na rzecz rozwoju społecznego i emocjonalnego, wykazywali pozytywne zmiany w swoich postawach: silniejsze poczucie przynależności do środowiska, wyższą motywację do nauki, naukowe aspiracje, lepsze zrozumienie konsekwencji swoich zachowań, lepsze umiejętności radzenia sobie z czynnikami stresowymi w szkole, jak również bardziej pozytywne nastawienie do szkoły i nauki.
ADRESACI
Szkolenie z zakresu programu PEACE4KIDS skierowane jest do wszystkich osób pracujących z dziećmi i młodzieżą w wieku od 5 do 18 lat. Program ten może być stosowany w następujących placówkach:
Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych
Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii
Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych
Ośrodkach Pomocy Społecznej
Zakładach poprawczych
Ośrodkach Readaptacyjnych dla Osób z Problemem Uzależnienia
Rodzinach zastępczych
Domach Dziecka
Szkołach
Placówkach Wsparcia Dziennego.
CZEGO MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ UCZESTNICZĄC W SZKOLENIU?
Szkolenie prowadzone jest w taki sposób, aby wyposażyć uczestników programu
w praktyczne umiejętności, które są im potrzebne, aby z sukcesem wdrożyć program w danej placówce. Warsztaty obejmują podstawowe elementy programu: trening empatii, kontroli złości, podstawowych umiejętności społecznych oraz kształtowania charakteru.
Uczestnicy uczą się jak organizować zajęcia programu PEACE4KIDS, jak uczyć i modelować umiejętności oraz jak wspierać uczniów w stosowaniu tych umiejętności w życiu codziennym. Podczas warsztatów są prezentowane informacje o komponencie dotyczącym zaangażowania rodziców. W trakcie warsztatów stosowane są różne metody nauczania: burza mózgów, praca w małych grupach, prezentacje multimedialne, scenki.
KOMPONENTY
I komponent: – Wzmocnienie roli rodziców
To część programu, która zakłada włączenie rodziny w proces nauki i trenowania umiejętności według określonej formuły.
II komponent: Empatia
Obejmuje naukę rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi oraz wyrażanie ich w odpowiedni sposób. Komponent ten obejmuje trening takich elementów inteligencji emocjonalnej jak respektowanie przestrzeni osobistej, czytanie ukrytych sygnałów, rozpoznawanie swojej mimiki twarzy i innych.
III komponent: Kontrola złości
Pomaga uczniom w rozwijaniu umiejętności rozumienia gniewu i nauki strategii radzenia sobie z nim w konstruktywny sposób.
IV komponent: Kształtowanie Charakteru
Kształtowana jest umiejętność podejmowania dojrzałych decyzji i wyborów, pozwalających na rozwój moralny młodego człowieka.
V komponent: Podstawowe Umiejętności Prospołeczne
Obejmuje trening podstawowych umiejętności społecznych potrzebnych w relacjach interpersonalnych i odnoszeniu sukcesu w szkole i życiu prywatnym.
Kontakt i Dodatkowe Informacje: |
Wrocław: tel. 71 349 15 56, osrodek.wroclaw@karan.pl |
wróć do zakładki Programy profilaktyczne, rekomendowane